Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Malostranská Drbna

Špatné výsledky firmy v pololetí? Příležitost eliminovat problém pána a správce!

pátek, 29. srpna 2014, 09:38

Průběžný reporting hospodářských výsledků jednotlivých firem připomíná obřad. Z prognóz v minulých obdobích se utvářejí aktuální prognózy, které analytici, investoři, obchodníci a novináři technickými a fundamentálními instrumenty brousí jak diamant.

Následně management společnosti předstoupí před novináře a… Očekávání překoná v pozitivním smyslu, splní tak akorát, nebo hluboce podstřelí.


Primární cíle průběžného zveřejňování firemních výsledků je jasný – naplnit legislativu či zvyklosti odvětví, ukázat otevřenost vůči akcionářům a pochlubit se dobrými výsledky. I v situaci, kdy jsou výsledky špatné, je však zveřejnění výsledků důležité. Podle mého názoru dokonce ještě důležitější než v časech nekonečné prosperity. Proč?

Co je problém pána a správce…

Jedno z tržních selhání v ekonomii se nazývá informační asymetrie. Při jednání dvou subjektů má první vyšší hladinu informací než druhý, což prvnímu přináší výhodu a větší užitek na úkor druhého. K učebnicové aplikaci tohoto fenoménu dochází v situaci tzv. PÁNA a SPRÁVCE. Pán (majitel) nechává správce (manažera), aby se mu staral o jeho majetek, neboť sám na to nemá čas, chuť, neumí to, nebo od každého něco. Cíle pána jsou přitom jasné – aby se zvyšovala hodnota jeho majetku. Cíle manažera ovšem tak jasné nejsou: hodně peněz? mediální sláva? lepší zaměstnání u konkurence? víno, ženy a zpěv? čisté životní prostředí? co nejméně zodpovědnosti? co největší kancelář? Každý z tohoto (nevyčerpávajícího) výčtu cílů manažera může kolidovat s cílem vlastníka. A to je problém, který lze hypoteticky aplikovat na každou akciovou společnost, v níž se o majetek akcionářů starají týmy manažerů, ředitelů, asistentek a dalších zaměstnanců.

Pokud se společnostem výsledkově daří, provozní záležitosti se obejdou bez větší pozornosti. V opačném případě se však PÁNI mohou začít ptát, jestli SPRÁVCI mají stejný cíl a dělají svou práci dobře. A právě při veřejné prezentaci průběžných výsledků pak mohou manažeři poskytnout informace všem zainteresovaným osobám, zástupcům sedmé velmoci a tím i veřejnosti. Uspokojit je vysvětlením příčin daného stavu (záleží na tom, jak je věrohodné) a informovat je o možnostech řešení situace (záleží na tom, jak je plán realistický).

Aplikace: ČEZ

Dobrým příkladem budiž „polostátní“ společnost ČEZ, a.s. V polovině letních prázdnin zveřejnili v ČEZ hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí, respektive první pololetí letošního roku. Ačkoliv se mnohý konzument novinových titulků cítil pohoršen 10% poklesem provozních výnosů, 19% poklesem EBITDA a 40% poklesem čistého zisku (opravdu jste po rekordně teplé zimě a nízkých cenách za megawatthodinu elektřiny – na jaře byly ceny téměř o polovinu nižší než před třemi lety – čekali něco jiného?), je třeba zdržet se paniky. Za (obchodně slabou) polovinu letošního roku dokázala společnost překonat očekávání a splnit 56,6 % provozního cíle na rok 2014, ohlásila zvýšení ročního cíle EBIDTA i čistého zisku, a navíc systematickou restriktivní politiku stálých provozních nákladů.

Poslední zmíněný bod – průměrná úspora v rozsahu 16 % provozních nákladů v letech 2015 a 2016 kombinovaná s tlakem na diverzifikaci výnosů – je optimistickým náznakem, že problém pána a správce je ve společnosti ČEZ dobře eliminován a cíle akcionářů a manažerů jsou relativně harmonizovány. Ať již je to metodou biče a obavou manažerů o vlastní pozici, nebo metodou cukru a zainteresovanosti manažerů na pozitivních výsledcích škrtů, cílem by mělo být rozhýbat těžkotonážní kolos divizí, útvarů a odborů k reakcím na měnící se podnikatelská rizika, který dlouhodobě hrají v neprospěch ČEZ. To, že byla avizována rozsáhlá restrukturalizace provozu společnosti, byť měla být zcela jistě zahájena o pár let dříve, je pro investory vynikající zpráva. V mých očích přebíjí i očekávaný o 9,2 miliardy Kč nižší čistý zisk v letošním roce ve srovnání s rokem minulým…

Napsal Aleš Rod

Kam dál?

Měšťanský pivovar neuspěl ve sporu o známku BudweiserMěšťanský pivovar neuspěl ve sporu o známku Budweiser

Měšťanský pivovar neuspěl ve sporu o známku Budweiser

čtvrtek, 24. července 2014, 14:38Budějovický měšťanský pivovar, součást skupiny Anheuser-Busch, neuspěl ve sporu o ochrannou známku...

Pražská informací služba utratí 42 milionů za prezentaci na webuPražská informací služba utratí 42 milionů za prezentaci na webu

Pražská informací služba utratí 42 milionů za prezentaci na webu

pondělí, 21. července 2014, 21:13Pražská informační služba (PIS) hledá mediální agenturu, která pomůže s propagací Prahy na...

Praha otestovala nové karty, které by mohly nahradit opencardPraha otestovala nové karty, které by mohly nahradit opencard

Praha otestovala nové karty, které by mohly nahradit opencard

středa, 9. července 2014, 14:20Praha otestovala systém nové karty, která by případně mohla nahradit opencard. Jejím provozovatelem...

© 2011 - 2017 TRIMA CB, s. r. o